dijous, 24 de març del 2011

Anàlisi del cicle de vida (ACV)

Ahir en Joan Barril, al programa "El cafè de la República" a Catalunya Ràdio, en un context que no sabria determinar, va fer una referència relacionada amb l'àmbit de l'ACV.



Mentre tertuliejaven sobre la mesura que ha deixat anar l'Imma Mayol respecte la possibilitata de limitar la circulació a Barcelona als vehicles de més de 10 anys (no en sé més, per tant, tota informació errònia pot ser rebatuda, benvingut serà el comentari), en Joan va dir (no és cap cita textual, per tant tota modificació que hi pugui haver de les seves paraules és fruit de la meva mala memòria):
"Potser ens hauríem de plantejar què contamina més, si el vehicle mentre circula o la fabricació d'aquests nous vehicles que passarien a substituir els de més de 10 anys, o la gestió dels residus que aquests generarien". Bona reflexió aquesta d'en Joan Barril. Bona reflexió precisament perquè els que ens dediquem a la investigació ( professional-acadèmica-per inquietud personal) en aquest camp perdem gran part de les nostres forces en intentar divulgar i fer entendre el concepte de cicle de vida. Aquesta reflexió però hauria d'anar més enllà i plantejar-se també:

  1. Quins impactes volem tenir en compte quan parlem d "això contamina més o menys que allò"? No és el mateix analitzar les partícules sòlides, que les emissions de gasos d'efecte hivernacle, que les emissions de CFCs que afecten a la capa d'ozó, que les susbtàncies que provoquen smog o les que provoquen puja àcida, etc.

  2. Un cop determinats aquests impactes, en la majoria dels casos tindrem cadascun d'ells amb unitats diferents que no permetran la comparació: podria ser que el vehicle de menys de 10 anys emetés menys CO2 però per contra molts més òxids de sofre que un de més antiguitat.. Què serà millor o pitjor? la resposta no té un clar concens científic i les metodologies existents per tal de ponderar i agrupar resultats han de ser usades amb cautela.

  3. Els resultats de l'estudi dependran de molts factors, molts d'ells determinats ja per les decisions preses en un inici: unitat d'estudi, abast de l'estudi, límits del sistema, assignacions de les càrregues, origen i qualitat de les dades considerades, etc. Dit d'altra manera, per exemple, per tal que els vehicles circulin fem carreteres. L'impacte associat a fer aquestes carreteres l'imputem al cotxe també o no?

  4. En conclusió: Res és blanc o negre. La resposta a la reflexió que feia en Joan Barril no és trivial, caldria un estudi, el qual podria arribar a donar resultats no concluents: és millor quedar-se cec o quedar-se coix?
Joan, si vols, un dia vinc al teu programa i en parlem ;) I ara, si em permeteu us deixo que haig d'acabar una oferta d'ACV per demà.. creuem els dits! Si voleu que us faci un ACV, contacteu amb mi, però penseu que RES ÉS BLANC O NEGRE.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada